logo
Zadzwoń teraz do obsługi klienta TPozycja.pl

Niesłuszne dopłaty za przesyłki kurierskie dla konsumentów – na tapecie Furgonetka i FedEx

Niesłuszne dopłaty za przesyłki kurierskie dla konsumentów. Sprzedawcy (firmy) na popularnym serwisie Allegro często spotykają się z niesłusznymi, bezpodstawnymi dopłatami do przesyłek, które później muszą reklamować, tracą swój cenny czas. A co nie zostanie uznane, wrzucić w koszty, przełknąć ślinę dopłaty do zamówienia klienta, straty cennego zarobku i sprzedawać dalej. Ale jak to wygląda, gdy sprzedawcą jest osoba fizyczna nieprowadząca firmy, sprzedająca rzecz raz na rok za pośrednictwem choćby Allegro bez opcji Smart! Allegro?

Przykład klienta – niesłuszna/słuszna dopłata Furgonetka/FedEx.

Prywatny sprzedawca dokonał sprzedaży za pośrednictwem Allegro towaru w postaci używanych czterech aluminiowych felg samochodowych o rozmiarze 15 cali, które zalegały mu w garażu zajmując potrzebne miejsce. Ustalił w aukcji Allegro Lokalnie koszt dostawy na poziomie 30 zł od sztuki. Sprzedał od razu wszystkie felgi, łączny koszt dostawy 120 zł. Postanowił skorzystać z serwisu Furgonetka, sprawdził wymagania przesyłek i uznał, iż felga rozmiarowo mniejsza od opony, wagowo nie przekraczająca limitu 15kg, jest przesyłką standardową. Przesyłka została odpowiednio zabezpieczona. W taki sposób nadał 4 przesyłki z felgami, jako standardowe, płacąc za to 120 zł brutto.

Bezprawna dopłata do przesyłki od FedEx

Po 2 miesiącach od dostarczenia przesyłek, sprzedawca otrzymał korektę faktury za usługę z dopłatą do przesyłek przeszło 175 zł. Nie złożył reklamacji, gdyż wtedy musiałby walczyć z FedEx, a przecież w rozumieniu przepisów jest tylko konsumentem i obowiązują zarówno sprzedawcę, jak i Furgonetkę – przepisy Kodeksu Cywilnego. Co zrobił sprzedawca?

Uniknięcie dopłaty do przesyłki kurierskiej przez konsumenta.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami Kodeksu Cywilnego, w momencie zamówienia kuriera w serwisie takim jak Furgonetka.pl, nadawcę obowiązują przepisy dla konsumentów – zawarcia umowy poza lokalem przedsiębiorcy (w tym przypadku Furgonetki). Wystarczyło grzecznie odpisać w wiadomości, iż nie uznaje się tej faktury i dopłaty, z prostego powodu. Dopłata mogłaby być zastosowana tylko i wyłącznie w momencie uzgodnienia z konsumentem zmiany zawartej umowy,  a taka zmiana w myśl przepisów Kodeksu Cywilnego nie została zawarta za zgodą obydwóch stron. Poprosił od razu o stanowisko UOKiK oraz przekazał do Furgonetka informację, iż wystosował już pismo do UOKiK w sprawie bezprawnej zmiany warunków umowy i znaczne podniesienie wartości zawartej uprzednio umowy, bez konsultacji i bez zgody konsumenta.

Decyzja może być tylko jedna – konsumenta obowiązują zupełnie inne przepisy.

Nie musiał długo czekać. Po około 2 tygodniach otrzymał korektę, zgodnie z którą Furgonetka uznała reklamację klienta i umorzyła dopłatę 175 zł. Jak widzimy na tym przykładzie, nawet konsument może otrzymać dopłatę od firmy kurierskiej lub pośrednika i nie ma znaczenia czy dopłata była słuszna, czy bezpodstawna. Fakt jest jeden. Taka kwestia jak dopłata do faktury przez konsumenta jest znaczącą zmianą wysokości wartości umowy i wymaga wyraźnej zgody obydwóch stron. Brak tej zgody oznacza dla firmy kurierskiej nakaz zwrócenia przesyłki do nadawcy – odstępując od realizacji umowy, z powodu niemożliwości jej zrealizowania. Natomiast w przypadku gdy firma kurierska postanowi dostarczyć przesyłkę i doliczyć sobie dopłatę do usługi, łamie przepisy stworzone dla konsumentów. Wielu konsumentów nie zdaje sobie jednak sprawy z swoich praw i przychyla się do decyzji przewoźnika, co jest rażącym błędem. Żaden regulamin serwisu pośredniczącego, firmy kurierskiej, nie może stać nad prawem obowiązującym na terenie Rzeczypospolitej Polskiej, jak również żaden zapis regulaminu nie może uniemożliwiać zastosowanie przepisów Kodeksu Cywilnego.

Czy zachowanie konsumenta jest fair?

Nie nam to oceniać, jednak przepisy mówią jasno o prawach i obowiązkach konsumentów, dlatego wszelkie regulaminy serwisów oraz zawierane umowy muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami i umożliwić konsumentowi skorzystanie z tych praw i obowiązków.

Co robimy, aby podważyć decyzje o dopłacie?

  • Nie składamy oficjalnej reklamacji u przewoźnika – nie zamykajmy sobie drogi do wygranej!
  • Odpisujemy na maila o dopłacie (znajdź wcześniej u pośrednika adres e-mail do kontaktu i na niego odpisz) – nie zgadzamy się na dopłatę, nie akceptujemy zmiany warunków umowy zawartej na odległość, cały czas nadmieniamy, iż jesteśmy w rozumieniu przepisów konsumentami, a nie przedsiębiorcami.
  • Na wszelkie ich maile odpisujemy krótko i zwięźle – podtrzymujemy swoje stanowisko w sprawie, w myśl przepisów jesteśmy konsumentami i nie wyraziliśmy zgody na zmianę warunków umowy, a taka zgoda musi zostać przez nas zaakceptowana, żeby była skuteczna, tym samym nie uznajemy kwoty dopłaty i żądamy jej korekty do 0,00 zł
  • Tylko tyle i aż tyle. Sprawę pomijając wszelkie sądy, mamy odgórnie wygraną. Konsumenci.

Dodaj komentarz

patrycja
Potrzebujesz pomocy?

E-mail: info@tpozycja.pl
Telefon: 22 247 20 22

gg-rating-home6
crm

Jeśli odwiedzasz naszą witrynę, możesz być pewien, że Twoje dane są bezpieczne. Wszystkie połączenia są szyfrowane za pomocą protokołu SSL, co oznacza, że nikt poza Tobą i naszą stroną nie ma dostępu do Twoich danych. Co więcej, obsługujemy płatności przez Przelewy24, co gwarantuje Ci jeszcze większe bezpieczeństwo transakcji. Nie musisz martwić się o swoje dane osobowe czy finansowe – są one w pełni chronione. Kupując u nas, masz pewność, że Twoje dane są bezpieczne i nie trafią w niepowołane ręce.